Błonnik bardzo ważny

[Głosów:0    Średnia:0/5]

Błonnik pokarmowy to bardzo ważny, choć wciąż niedoceniany składnik pożywienia – poprawia motorykę jelit, zapobiegając takim stanom jak zaparcia, a także wiąże tzw. zły cholesterol (LDL) i umożliwia usunięcie go z organizmu.

Błonnik (inaczej celuloza, włókno pokarmowe) należy do tej części żywności pochodzenia roślinnego, która jest odporna na działanie enzymów trawiennych w przewodzie pokarmowym człowieka. Mimo tego iż błonnik nie ulega trawieniu, spełnia on istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu całego organizmu.
Błonnik występuje w naturze pod wieloma postaciami, choć jego zasadniczy charakter rozróżnia się ze względu na rozpuszczalność w wodzie.

Do grupy rozpuszczalnych należą:

  • pektyna – inaczej błonnik pochodzenia owocowego, np. z jabłek czy grejpfruta,
  • substancje kleiste – występują one w wodorostach,
  • gumy – te znajdziemy w nasionach oraz substancjach wydzielanych przez rośliny.

Do grupy nierozpuszczalnych należą:

  • celulozy – znajdują się w błonach komórkowych roślin, np. liściastych warzyw, fasoli, grochu, w otrębach pszennych,
  • hemicelulozy – znajdują się w błonach komórkowych roślin oraz w łuskach babki płesznik i nasionach lnu.

Błonnik bardzo łatwo wchłania wodę i dlatego jest pomocny przy kłopotach z zaparciami, ponieważ zmiękcza stolec dodając mu masy, pomaga w przesuwaniu się stolca (perystaltyce). Pomagając w wypróżnieniu błonnik znacznie obniża ryzyko zachorowań na wiele schorzeń układu krążenia przewodu pokarmowego, włącznie z nowotworami jelit.Błonnik obniża również ryzyko zachorowania na inne choroby tu przede wszystkim należy wymienić: choroby nowotworowe narządów rodnych oraz nowotwory piersi.Bakterie przewodu pokarmowego trawią rozpuszczalny błonnik na krótko-łańcuchowe kwasy tłuszczowe (oktan, propionian oraz maślan), które zużywane są przez komórki śluzotwórcze wyściełające jelita jako źródło energii. Ma to niezwykle istotne znaczenie w przypadkach, gdy pożądane jest szybkie gojenie się jelita, np. po zabiegach chirurgicznych czy przy owrzodzeniach (hemoroidach). Jednocześnie błonnik pomaga zachować pożądaną równowagę flory bakteryjnej jelit, przez wspomaganie regularnego procesu wypróżniania.

Nopalin – błonnik uzyskany z wysuszonego i sproszkowanego kaktusa Nopal zawiera pektyny zarówno rozpuszczalne jak i nie rozpuszczalne, przez co może niejednokrotnie uzupełnić niedobory tego składnika pożywienia w diecie. Nopalin stosuje się na pół godziny przed jedzenie. Bardzo rozpowszechnione i wygodne jest przyjmowanie Nopalinu na czczo. Należy tylko pamiętać, aby przyjmować odpowiednią ilość płynu.

Kwasy Omega3 oczyszczają łagodnie śluzówkę jelita, jak również obniżają ciśnienie krwi oraz jej krzepliwość.Najbardziej wskazane jest spożywanie dużej ilości błonnika w formie warzyw, nasion i owoców, niestety w praktyce jest to dość trudne, dlatego proponujemy Nopalin jako suplement diety.

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*